lördag 6 april 2013

Jellicoe Road av Melina Marchetta


Hade hört ganska mycket positivt om den här boken när jag snubblade över den i hyllan för återlämnade böcker. Satte mig i min läsfåtölj och började läsa. Efter 50 sidor fattade jag i princip ingenting: Vem var vem? Vilka var kadetterna? Vilka var jellisarna? Utspelade sig allt i en fiktiv värld eller inte? Ja, det var nästan så jag la ner boken och slutade läsa, men skam den som ger sig. Tycker många att den är så bra så måste den ju bli bättre tänkte jag och det blev den.

Boken handlar om sjuttonåriga Taylor Markham som bor på Jellicoe internatskola. Hon blev lämnad av sin mamma på ortens 7-elevenbutik när hon var sju år och skolans allt i allio, Hannah, tar hand om henne. Runt omkring finns även ortens barn och en militärskola som årligen har sitt läger utanför orten. Bland dessa tre pågår ett territorriellt krig som har pågått i över 20 år och har sin grund i en historia som ingen riktigt har koll på.

Det är även berättelsen om Taylors sökande efter hennes mamma och pappa och vem hon egentligen är. Ju mer hon letar desto mer säker är hon att det finns något samband mellan henne och den tragiska bilolycka som inträffade på Jellicoe Road för 20 år sedan.

Som sagt så tar sig berättelsen och efter halva boken är läst kan jag inte släppa den. Jag vill bara veta hur det slutar och vem som är vem. Jag skrattar och gråter. Det är en berättelse om sorg och om att våga lita på kärleken. Det enda som ligger boken i fatet är att det är 50 tråkiga sidor innan allt tar fart, det hade väl kunnat göras annorlunda?  

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Sidor: 351
Förlag: X Publishing AB
Att köpa: Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar